Ons tripje en mijn eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lindy Hereijgers - WaarBenJij.nu Ons tripje en mijn eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lindy Hereijgers - WaarBenJij.nu

Ons tripje en mijn eerste stagedag

Door: Lindy

Blijf op de hoogte en volg Lindy

15 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer maandag en heb net mijn eerste stagedag achter de rug. Maar eerst vertel ik over het tripje van afgelopen weekend!

We waren met zijn vieren naar de Brownsberg gegaan. Is gewoon een random berg in de jungle, maar er zijn twee hele mooie watervallen waar je te voet naar toe kunt. Was zo´n 3 en halve kilometer lopen en je zal wel denken Aaah dat valt mee, maar het is echt klimmen! Op de heenweg was het heel veel omlaag, en dan echt met halve meters per stap en boomstronken en hele bomen over het pad waar je overheen moet klimmen, en op de terugweg was het natuurlijk hetzelfde maar dan omhoog! Veel drinken dus om je vocht op peil te houden. Nadat Manon al een keer in een liaan had geschommeld kwamen we aan bij de eerste waterval. Iedereen had bikini´s en zwembroeken aan dus we gingen lekker douchen daar. En hele mooie fotos maken natuurlijk. Het was heerlijk want we hadden het superwarm. Je loopt gelukkig in de schaduw vanwege alle bomen en grote bladeren overal, maar dan is het alsnog super klam en vochtig. Op de terugweg kwamen we langs de tweede waterval. Degene die nog zin hadden om nog een afdaling te maken mochten mee en wij hadden het gedaan, maar vonden de tweede waterval eigenlijk nog mooier dan de eerste. Er was zelfs een grot waar echt vleermuisgeluiden uitkwamen dus ik durfde daar niet echt dichtbij te komen. Toen we de bushbush uit kwamen hebben we nog 2 aapjes gespot!

Nadat we weer terug waren op het beginpunt waar we hadden geluncht (bami en nasi), gingen we met de bus naar Stoneiland. Het is een schiereiland en het meer wat eromheen ligt is lang geleden aangelegd. Ze hebben vroeger daar veel bos gehad en het grootste deel van de bossen is weggehaald voordat het meer werd aangelegd, maar er staan nog best een groot aantal bomen in het water. Het hout wat van die bomen gemaakt wordt schijnt super duur te zijn omdat het zo hard is geworden door het water, en wordt aan Europa en Amerika verkocht. Men moet dan wel eerst met een kettingzaag onder water om die boom af te zagen, en over het water naar het eiland vervoeren, dus dat is best een opgave. We hebben daar 's avonds rond een kampvuurtje gezeten waar de reisleiders de komieken gingen uithangen en Manon en ik zouden daarna in een hangmat gaan slapen. Maar helaas hing de hangmat er niet toen we aankwamen in de hangmattentent en hebben we maar gewoon een bedje binnen gehad. Daar zat trouwens een vogelspin!! Ik en Manon hadden hem voor het eerst gespot in de badkamer dus wij sprongen al gelijk 3 meter de lucht in, maar later bij het kampvuur kwamen de reisleiders aan met dat beest op hun armen. Eerst was iedereen bang maar later zaten er meerdere mensen met die spin op hun armen (ik niet).

De tweede dag gingen we varen op het stoneiland tussen de bomen die in het water staan. Het ziet er een beetje creepy uit, je zou op die locatie zo een horrorfilm kunnen opnemen. Ook nog eventjes gekeken naar hoe men goud uit de grond haalt aan de andere kant van het meer, en daarna zijn we weer teruggevaren. Ten slotte gingen we naar Bergendal waar je kon ziplinen. Wij hebben dat niet gedaan omdat je dat bij moest boeken en we dat al vaker gedaan hadden, dus wij konden lekker op het strand bakken. De eerste zon die we hebben gezien was er toen dus het verbranden ging ook supersnel. Maar gelukkig heb ik eindelijk een fatsoenlijk kleurtje, want het is vandaag bruin geworden. Het was echt supermooi in Bergendal. Het ligt aan de rivier dus je ziet heel veel bos, en meteen daaraan vast ligt de rivier en aan de overkant een beetje strand. Helaas wel veel vliegjes, mugjes, vliegende spinnen etc. maar dat blijf je toch houden in Suriname. We wennen er wel aan.

Vandaag was dus mijn eerste stagedag. Het was een rustig dagje want door de crisis betalen verzekeringen weinig en blijven patiënten langer thuis met thuiszorg, in plaats van opgenomen te worden, terwijl dat vaak wel nodig is. Ik heb eerst een rondleiding gehad en daarna heb ik op mijn gemakje allerlei documenten en dossiers gelezen. Ik zou het wel fijn vinden als het straks wat drukker wordt zodat je wat meer te doen hebt en ik me ook wat nuttiger voel op de afdeling. Op het einde van de dag mocht ik kijken bij wondverzorging, wat ik altijd heel spannend vind omdat ik al gauw van mijn stokje ga als ik een wond zie. Ik heb trouwens ook expres voor de afdeling Chirurgie gekozen, zodat ik aan grote wonden leer wennen en ze uiteindelijk zelf kan verzorgen. Het waren drie wonden waarvan eentje echt suuuper diep en groot, ik keek letterlijk tegen de onderkant van de ruggengraad aan. En ik ben niet flauwgevallen!! Super trots op mezelf dus, want dat was een van mijn doelen hier haha, en dat op de eerste dag al. Het zelf verzorgen zal nog wel even duren maar dat komt uiteindelijk helemaal goed!

Dat was het weer voor nu. Doeeeei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lindy

Hallo allemaaaal, Omdat ik voor ruim 5 maanden in Suriname stage loop lijkt het me leuk om dit vast te leggen voor later, en degenen die geïnteresseerd zijn kunnen via deze waarbenjij.nu meelezen! xxx

Actief sinds 12 Feb. 2016
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 4569

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 19 Juli 2016

Stage lopen in Suriname

Landen bezocht: