Dolfijnen, kaaimannen, stage, peperpot en feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lindy Hereijgers - WaarBenJij.nu Dolfijnen, kaaimannen, stage, peperpot en feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lindy Hereijgers - WaarBenJij.nu

Dolfijnen, kaaimannen, stage, peperpot en feest!

Blijf op de hoogte en volg Lindy

03 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen vrijdag 19 februari zijn we met bijna het hele huis naar braamspunt gevaren. Het was echt superlekker weer en stapten met zo´n 12 man in een bootje om vervolgens in de volle zon een stuk te gaan varen om dolfijnen te spotten in de surinamerivier. De zon was heeerlijk en het uitzicht prachtig! Aan de ene kant zie je een hele brede bruine rivier met in de verte de hust met huizen en nog meer water, en aan de andere kant keken we tegen de jungle aan. Supermooie bomen waarin de rivier verdween en af en toe zagen we groepen witte en knalrode ooievaars. We hebben een aantal dolfijnen gezien maar ze kwamen niet heel ver boven water. Toen we aankwamen op braamspunt (een visserseiland) hebben we lekker in de zon gelopen op onze blote voeten in het zand en ik heb zelf ook even in de rivier gestaan tot aan mijn enkels. Het was zulk mooi weer! We hebben schelpen verzameld en mee naar huis genomen als aandenken, en zijn daarna terug gevaren langs dezelfde weg. Tijdens de terugweg kwamen we nog meer dolfijnen tegen en die kwamen wat hoger uit het water dus die konden we mooi bekijken! We gingen aan de andere kant van de rivier ergens in een klein dorpje wat eten. De bewoners van het dorpje zaten voornamelijk buiten te chillen. Ze leven volgens mij vooral van visserij van garnalen, want we liepen een paar keer langs hele grote bakken met garnalen die aan het drogen waren. Daar aten we nasi/bami (natuurlijk!) en na het eten zijn we weer op de boot gestapt richting de kaaimannen. We hebben ons ondertussen omgekleed omdat er bij de kaaimannen erg veel muskieten zitten, dus een lange broek en vestje aangedaan. Ondertussen werd het donker (wat hier echt in een half uur gebeurt), en we kwamen op een gegeven moment aan bij een ander dorpje waar we over gingen stappen op de echte kaaimannentour. Omdat het zo pikkendonker was, het bootje waar we in zaten super klein en waggel was, de rivieren waar we door gingen varen super smal waren en de slangen die in de oevers zitten dus super dichtbij waren en er elke minuut wel een vleermuis om je oren heen vloog waren we echt suuuperbang. Ik zag in elke schaduw en elk blaadje wel een krokodil (die er eigenlijk helemaal niet zitten) en toen de motor van ons bootje het ook nog eens begaf en we naar de kant dreven scheet ik al helemaal bijna in mijn broek. De boot was gelukkig snel gemaakt en na eventjes zoeken tussen de leliebladeren vong onze bootjesman een kaaiman. Ik was de eerste gelukkige die de kaaiman mocht vasthouden. We vaarden terug naar een punt waar we met zijn allen uit de bootjes konden stappen en even goed de kaaimannen op de foto konden zetten en zijn daarna teruggevaren onder de sterrenhemel.

Toen waren er 3 dagen stage, want op donderdag was er een nationale feestdag waardoor we vrij waren. Ik begin al meer richting te krijgen in de manier waarop ik de stage wil gaan behalen. Ik heb het ook steeds meer naar mijn zin en krijg steeds wat meer verantwoordelijkheden wat me ook wel zelfvertouwen geeft. Donderdags hadden we vrij, want het was een nationale feestdag hier. We zijn die dag op de fiets naar peperpot gegaan. Peperpot is een oude plantage met een natuurpark erbij. Was heel mooi om te zien want er liep een mooi fietspad door de natuur waardoor we op ons eigen tempo konden rondkijken. Op de plantage stonden een paar hele mooie grote huizen, wat verballen schuren en nog wat kleine bewoonde huisjes. Op de terugweg zijn we over de surinamebrug heen gefietst. Die is 51 meter hoog en 1,5 km lang, dus we dachten eerst dat dat een hele zware opgave zou zijn. We wilden de uitdaging toch aangaan en het ging makkelijker dan verwacht! Bovenop hebben we even van het uitzicht genoten en zijn daarna naar huis gereden. 's Avonds gingen we weer stappen in Havana en vrijdag zijn we naar Major Lazer gaan kijken in Euphoria. Een hele mooie discotheek maar wat stond de airco koud! We waren als een van de eersten, dus we stonden liever buiten dan binnen. Het liep maar langzaam vol dus toen Major Lazer er eindelijk was (rond 3uur) hadden we het wel gezien en zijn we richting huis gegaan. Bovendien moesten we zaterdags ook nog op stap, dus we konden de uurtjes slaap goed gebruiken. Zaterdag heb ik overdag even aan stage gewerkt en zijn we 's avonds naar een poolparty geweest wat bij het prachtige JAcana Resort plaatsvond. Iedereen die zijn kaartjes in de voorverkoop gekocht had kreeg er een masker bij wat een leuk beeld geeft als mensen ze opzetten. Met een leuk muziekje en wijntje erbij hebben we ons de hele avond heel goed vermaakt in en rond het zwembad! Vanaf het resort gingen we met de partybus naar een discotheek, maar die partybus op zich was al superleuk om te doen! Iedereen stond op zijn zitplaats terwijl de bus door de straten reed met superharde muziek op, was echt heel leuk om mee te maken. Zondags hebben we lekker gechilld aan een zwembad zodat we er maandag weer volop tegenaan kunnen op stage.