Ouders op bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lindy Hereijgers - WaarBenJij.nu Ouders op bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lindy Hereijgers - WaarBenJij.nu

Ouders op bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Lindy

06 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week waren mijn ouders en Ilse langsgekomen in Suriname. Na een week stage en een dagje huiswerk maken, wassen en chillen ging ik ze vrijdagavond ophalen van het vliegveld. Ik was eigenlijk wel een beetje zenuwachtig om ze weer te zien, wat nergens op slaat natuurlijk. Na anderhalf uur met de taxichauffeur gewacht te hebben (die me ondertussen op facebook had toegevoegd en om mijn nummer had gevraagd…) kwam ze dan eindelijk met de koffers aan door het gangpad van het vliegveld. Bij mama stonden natuurlijk de tranen al meteen in de ogen en papa en ilse waren lekker nuchter. Helaas was het al donker, anders hadden ze tijdens de taxirit al gelijk kunnen genieten van de mooie natuur. We hebben na aankomst in het hotel nog even beneden wat gedronken en zijn daarna gaan slapen (het was ondertussen al 00:30u). Mijn ouders hadden netjes klamboes gekocht thuis en meegenomen naar hier om op te hangen in het hotel, maar er hing nergens een haakje waaraan de klamboe kon hangen. Met ons boerenverstand hadden Ilse en ik besloten dat we gewoon een haakje in het plafond gingen rammen zodat we daar de klamboe aan konden ophangen, waarna papa onze kamer binnen kwam en ons vertelde dat hij en mama precies hetzelfde gedaan hadden, haha.

De eerste echte dag zijn we naar mijn studentenhuis gegaan zodat ze konden zien waar ik woon, maar niet met wie. Bijna alle huisgenoten waren namelijk op trip en degenen die wel thuis waren, waren nergens te bekennen. Geeft niks, want later in de week hebben we ze per toeval nog bijna allemaal gezien. We hebben verder nog een rondje gelopen door de stad en aan het zwembad gezeten. We zijn 's avonds meteen naar commewijne gereden (de stad aan de overkant van de rivier), en op zo'n manier dat we in het licht heen reden en op de terugweg in het donker. Zo konden ze mooi het uitzicht bij daglicht en nacht zien. We hebben typisch Surinaams gegeten (saoto soep en telo kip) bij het - volgens de taxichauf - het allerbeste surinaamse restaurant van de hele stad. Hij nam er altijd zijn familie mee naartoe en ze hadden daar de allerbeste roti! Bij aankomst bleek alleen dat ze geen roti verkochten. Geeft niks, we hadden nog een hele week om dat te gaan eten. Omdat we daar in TL-licht zaten zonder mede-eters zijn we daarna naar 't Vat gereden en hebben daar een toetje gegeten.

Op zondag zijn we 's ochtends vertrokken naar Brownsberg. De trip waar ik al naartoe geweest was, maar dit keer waren wij samen met nog 2 personen ipv 25 stagiaires. Terwijl we in de jungle aan het wandelen waren onderweg naar de watervallen begon er een echte tropische regenbui te vallen, dus al voordat we aankwam bij de watervallen waren we doorweekt, en dat was niet van het zweet. We hebben heel erg genoten van de mooie jungle en mijn vader heeft nog een slang weg zien schieten. Nadat we weer boven water waren op de berg zijn we naar Stoneiland gereden waar we nog de Nederlandse actrice Sanne Vogel hebben zien lopen (voor de opnames van Tuintje in mijn hart). Na een heerlijke douche hebben we lang gewacht op het eten en zijn daarna in onze hangmat gedoken om aan het meer te overnachten. Ondanks veel waarschuwingen over kou hebben we alledrie (mama sliep toch maar in een bed) suuuper heerlijk geslapen. We werden alleen wel wakker van een insect wat klonk als een of andere figuurzaag maar dit was al tegen de ochtend dus dat was niet zo erg. We hebben die dag over het Brokopondo meer gevaren en daarna bij Berg en Dal geziplined. Dit ging volgens de gidsen zo goed dat ik zelfs op zijn kop mocht!! Voeten op dat ijzeren ding waarmee je aan de lijn hangt, handen los en gaan. De jungle op zijn kop zien en dan ook nog eens supersnel er doorheen vliegen was ook weer eens wat anders! 's Avond zijn we weer lekker uiteten geweest.

Dinsdag hebben papa en ik 's ochtends boodschappen gedaan en zijn we met de taxi naar Parabello gereden. Het was niet echt zonnig, maar wel droog. Voor papa, mama en Ilse was dit juist fijn omdat ze wat verbrand waren op het Brokopondomeer. Na eventjes geslapen te hebben in de hangmat zijn we met een kajak een rondje gaan varen op het meer wat echt een supermooi uitzicht gaf. Je hoorde niks anders dan vogeltjes fluiten, planten rispelen en het water tegen de boot klotsen. Mama durfde in eerste instantie niet mee op het waggelende kajakje van 1 bij 3, maar we hebben haar toch maar opgehaald omdat we vonden dat ze dit moest zien. 's Avonds zijn we gaan uiteten bij 'het restaurant met die Dino'. Ik weet niet echt hoe het heet maar het heeft een grote dinosauruskop op de overkapping hangen en je kunt er varkens- en rundvlees eten! Het enige vlees wat ik tot nu toe op had waren hamburgers en frikandellen, dus ik was wel toe aan een spareribje.

Op woensdagochtend heb ik papa, mama en Ilse rondgeleid op de centrale markt. Papa vond het zo mooi dat hij een dag later om 6uur 's ochtends is terug gegaan in zijn eentje om nog eens naar die 100 stapeltjes kousenband (soort boontjes) en bananen te gaan kijken want hij vond het prachtig. We zijn verder naar het ziekenhuis gegaan zodat ik kon laten zien waar ik stage loop en we zijn naar de kathedraal gaan kijken. Om 16:00u stonden we op de Leonsberg (is niet echt een berg, maar gewoon een plek aan het water die zo genoemd wordt) te wachten op iemand die ons een dolfijnentour zou komen geven met de boot, maar niet geheel onverwachts kwam deze beste man maar niet aanzetten. Na een aantal telefoontjes met de organisatie hebben we toch de dolfijnentour kunnen doen! En we zagen echt superveel dolfijnen. Ik denk zo'n 3 groepjes van een stuk of 6 dolfijnen die we een tijdje gevolgd hebben met de (privé!)boot. Gelukkig hadden we poncho's bij die we mochten lenen van andere gasten uit het hotel, want het ging weer eens stortregenen. Ondanks de regen hebben we toch echt kunnen genieten van de dolfijnen. En 's avonds natuurlijk weer heerlijk gegeten bij Bar Zuid: Pizzas!

Na 6 dagen begon ik mijn huisgenoten toch wel een beetje te missen dus donderdagavond heb ik Ilse meegenomen naar mijn studentenhuis en zijn we met zijn allen naar Havana geweest! Ilse vond het uitgaan het leukste moment van de week dus dat zegt al genoeg. Daarvoor was het een regenachtige dag dus konden we niet zoveel doen als we zouden willen. We zijn met de fietsen die we gehuurd hadden naar de dierentuin gegaan, waar we dus wel apen gezien hebben ipv in de jungle. De wilde apen en apen in kooi zaten samen op dezelfde vierkante meters met elkaar te communiceren dus dat was wel leuk om te zien, en verder hebben we slangen gezien, een krokodil, panters, konijnen, cavia's, hele mooie papagaaien, een pauw en nog andere dieren. Daarna zijn we met de boot naar Peperpot gegaan om daar een rondje te fietsen. Helaas was er over het fietspad een boom gevallen waardoor we halverwege moesten omdraaien, maar we hadden toch geen entree hoeven betalen omdat de persoon van het entreehokje om 15:00u klaar is met werken. Daarna kun je dus altijd gratis (er is ook nergens geen slagboom ofzo). Op deze avond hebben we gegeten bij de Roopram. Dit kan je vergelijken met een McDonalds maar dan voor roti ipv friet. Later hebben we op het terras gezeten bij 't Vat weer en zijn Ilse en ik halverwege vertrokken naar ons huis en hebben we wat Parbo'tjes (soort Juup) achterover geslagen.

Vrijdag was het lekkerder weer, dus zijn we naar Overbridge gegaan. Dit was de eerste dag waarop we echt veel zon gezien hebben en het was heerlijk! Ilse en ik lagen op een gegeven moment (brak) op onze handdoek onder een palmboom, en ik kreeg ineens het vreemde gevoel dat ik eronder uit moest omdat er nog wel eens een kokosnoot naar beneden zou kunnen vallen. Ilse deed dat toen ook maar, en nog geen 10 minuten later viel er eentje naar beneden! Precies waar Ilse's hoofd eerst lag. Dus dat gevoel van mij was goed geweest, anders hadden we nu met het verbrijzelde gezicht van Ilse in het ziekenhuis gezeten. Ilse had een soort baksteen gevonden en energie over, dus die ging als een malle met die gevallen kokosnoot op die steen lopen hakken zodat er een gat in de kokosnoot kwam. Na een tijdje nam ik het over van Ilse omdat het wel erg lang duurde, en op een gegeven moment zat er een gat in! Dus wij een bekertje onder de kokosnoot gehouden en er kwam echt sap uit! Dus na deze dag kunnen we alle vier zeggen dat we écht verse kokosnootsap uit een échte palmboom hebben gedronken op een strandje, die we zelf uit die kokosnoot gehaald hebben. Het smaakte een beetje houtachtig en eigenlijk helemaal niet naar kokos maar het was best te drinken. Na deze heerlijke dag te hebben gezond en gezwommen zijn we bij 't Vat gaan eten terwijl de avondvierdaagse langskwam. Deze is heel anders hier als in Nederland. Groepen mensen (vaak families of buurten) lopen verkleed langs en doen bij de 'hotspots' hun ingestudeerde dans. Vaak wordt er ook bij gezongen of muziek gemaakt. Het was heel leuk om te zien en we hebben ook weer lekker gegeten.

Zaterdag gingen papa, mama en Ilse alweer naar huis. We hebben 's ochtends op ons gemakje ingepakt hebben 's middags tot 16:00u aan het zwembad gechilld. Het was weer erg zonnig gelukkig dus dat was mooi. Toen de taxi kwam moesten we nog ff douchen (op z'n Surinaams) en zijn daarna ingestapt om naar het vliegveld te rijden. Na het afscheid ben ik terug gereden en heb ik weer in mijn ondertussen eigen bedje geslapen.

  • 07 April 2016 - 00:52

    Ilse Hereijgers:

    Een week om nooit te vergeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lindy

Hallo allemaaaal, Omdat ik voor ruim 5 maanden in Suriname stage loop lijkt het me leuk om dit vast te leggen voor later, en degenen die geïnteresseerd zijn kunnen via deze waarbenjij.nu meelezen! xxx

Actief sinds 12 Feb. 2016
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 4576

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 19 Juli 2016

Stage lopen in Suriname

Landen bezocht: